In gesprek met Mala, want ze wil graag vertellen over een klant waar ze bijna twee jaar lang met veel plezier voor zorgde en waarbij afscheid nemen moeilijk was. Met warme gevoelens denkt ze terug aan mevrouw. Door haar is Mala klassieke muziek gaan luisteren. De mooie muziek die mevrouw altijd op had staan, luistert Mala nu zelf thuis. Helaas kwam mevrouw onlangs te overlijden. Het was één van Mala’s eerste Evita klanten en de klik met deze mevrouw was er direct. Het is inmiddels ook twee jaar geleden dat Mala in de Evita Academie het VIG/MMZ leerwerktraject startte.

20201023_132845Mala was op zoek naar aan een nieuwe werkomgeving. Nooit eerder had ze in de zorg gewerkt. Via informatie van de gemeente Den Haag ontdekte Mala dat er in de thuiszorg behoefte was aan zorgverleners en dat er mogelijkheden zijn om in te stromen als zij-instromer. De informatie over werken in de thuiszorg sprak haar aan. Ondertussen vond ze via kennissen werk waarbij ze een dame thuis ondersteunde bij dagelijkse bezigheden. Dit bleek een klant te zijn van Evita en zo kwam Mala in contact met zorgverleners van Evita Zorg. Werken in de thuiszorg begon steeds meer te trekken en zo ontstond de wil om van start te gaan in de Evita Academie met het leerwerktraject VIG/MMZ en na afronding als gediplomeerd zorgverlener aan de slag te kunnen.
Mala ontdekte dat ze geknipt was voor het werk. Ze bleek geduldig, goed te kunnen luisteren en dat ze er veel plezier in had om met mensen om te gaan. Tevens ervaarde Mala dat ze het fijn vindt om zelfstandig te kunnen werken. Op weg naar klanten is er ruimte om te overdenken hoe de zorg voor een klant eruit moet zien.
Tijdens het hele leerwerktraject heeft Mala voor mevrouw gezorgd. Mala vertelt dat ze tijdens haar opleiding mensen en ziektes beter leerde begrijpen en hierdoor het gevoel had bekwame keuzes te kunnen maken over de te verlenen zorg.
‘De klik met mevrouw ontstond doordat ik in eerste instantie goed luisterde en daardoor de gespreksstof groeide. Vaste routines groeide ook en soms waren woorden niet nodig’ vertelt Mala. Het bleek dat wanneer een normale routine anders liep dan normaal, dit veel stress bij mevrouw opleverde. En dat dit zorgde voor onvrede. Mala wist hier goed mee om te gaan en hier rekening mee te houden. Mala zegt: ‘Zo fijn dat ze eens aan het einde van de dag nog even belde om sorry te zeggen. Dat de klant ook wel begreep dat het niet anders kon.’ Zo kan het gaan.
Mevrouw had Parkinson, daardoor moest ze op een gegeven moment verhuizen naar een aanleunwoning. Na een mooi en rijk leven kon ze niet accepteren dat ze in een afhankelijke positie terecht was gekomen. Mevrouw realiseerde zich dat ze niet beter kon worden. Zonder kinderen of partner werd het leven zwaar. Het was toen heel waardevol om geleerd te hebben over hoe je professioneel met emoties om kunt gaan. De dankbaarheid van de klant voor alle goede zorgen was groot, zegt Mala.
Als zorgverlener ben je alles voor een klant. Je helpt, je gaat even zitten en luistert. De klant wacht op jou. Dat gevoel ervaart Mala regelmatig. Humor en positiviteit is dan waardevol. En goed communiceren zo belangrijk. Uitleggen welke situatie er is, dat soms een zorg kan uitlopen en je daardoor iets later bij de volgende klant bent. Dan heb je begrip nodig. En soms moet je direct zijn, als er een situatie is die niet kan. Waar bijvoorbeeld de hygiëne niet voldoende is. Werken in de thuiszorg is veelzijdig en dankbaar werk. Mala denkt wel eens ‘was ik maar eerder in de thuiszorg gaan werken’.