Deze maand start Evita met het gebruik van een medicatie-app die gekoppeld is aan het Electronisch Clientendossier (ECD). Bij klanten voor wie Evita de medicatie beheert wordt voortaan digitaal geregistreerd in plaats van met de hand op de aftekenlijst in de klantenmap. Een belangrijke positieve stap in de kwaliteit van onze medicatiezorg!

Bij klanten waar we tot nu toe een aftekenlijst gebruikten na aanreiking of toedienen van medicatie, wordt dat binnenkort digitaal gedaan in een app die beschikbaar is in ons ECD. Evita heeft gekozen voor de app Medimo. De zorgverlener kan deze app openen op de tablet/smartphone en vinkt af welk medicijn is ingenomen/aangereikt. In de app zijn het Actueel Medicatie Overzicht (AMO) en de bijsluiters van de medicatie beschikbaar. Ook kunnen medicijnen direct bij de apotheek worden bijbesteld.

Apotheken aangesloten

De aftekenlijst en ook het Actuele Medicatie Overzicht zullen dus verdwijnen uit de klantmap. Wel zal de eerste weken dubbel geregistreerd worden door de zorgverlener, zowel in de app als op de papieren aftekenlijst. Apotheken in Den Haag zijn op onze app aangesloten en houden voortaan hierin de medicatie van de klant helemaal up to date.

De voordelen van het werken met de app zijn onder meer:

  • een nog hogere medicatieveiligheid, minder kans op fouten;
  • een dubbele controlemogelijkheid voordat medicatie gegeven wordt;
  • er is altijd een actueel medicatie-overzicht beschikbaar, dat de zorgverlener ook vanaf afstand kan inzien;
  • er is een koppeling met de apotheek;
  • medicijnen kunnen via de app worden bijbesteld.